Яка витрата оливи вважається нормальною?
Погодьтеся, жодному транспортному засобу не обійтися без мастила, але як зрозуміти, яка кількість оливи має витрачатися і коли варто бити на сполох? Давайте розберемося, чому важливо контролювати рівень оливи і як її дотримання відображається на ресурс авто. Ми розглянемо основні причини зміни обсягу споживаного мастильного матеріалу, дамо рекомендації щодо виявлення ознак її надмірної витрати, відповімо на найбільш актуальні питання: що робити, якщо авто витрачає оливу понад норму, і яка нормальна витрата оливи на 1000 км.
Що таке витрата моторної оливи і чому це важливо?
Виробники ДВЗ спеціально визначають допустимі норми споживання моторної оливи для їхнього авто. Це означає, що споживання у встановлених рамках вважається нормальним та не вказує на наявність несправностей. Для початку давайте розберемося: витрата оливи 1літр на 1000 км - це багато чи мало? Двигуни мають свої особливості: для V6 або V8 моторів такий рівень є прийнятним, тоді як для моторів з малим об'ємом двигуна така кількість буде явно надмірною.
Нормальні показники витрати оливи
У типових ситуаціях, коли йдеться про сучасні автомобільні двигуни, ми бачимо, що обсяг споживаного мастильного матеріалу корелює з обсягом витраченого палива. Наприклад, якщо авто проїхало відстань у 1000 кілометрів, витративши при цьому 100 літрів бензину, то витрата оливи в цьому випадку становитиме близько 0.1-0.3% від цієї кількості. Таким чином, за таких умов нормальна витрата оливи на 1000 км можна оцінити приблизно в 200 грамів. Ця цифра демонструє ефективність роботи двигуна, з урахуванням того, що такі фактори, як манера керування авто, режим використання, залишаються стандартними. У дизелів нормативні витрати вищі.
Як олива витрачається в процесі експлуатації автомобіля?
Основна причина зменшення об'єму моторної оливи в системі ДВЗ полягає в її подачі на внутрішні стінки циліндрів, які піддаються значному нагріванню. У цих умовах частина мастила випаровується та спалюється. Крім цього, деяка кількість оливи не видаляється повністю поршневими кільцями і залишається на стінках, згоряючи разом з паливною сумішшю під час робочого циклу двигуна. Ці аспекти є стандартними для роботи двигуна та сприяють загальному рівню споживання мастильних матеріалів.
Чому змінюється витрата оливи: ключові фактори
Сьогодні виробники автомобілів прагнуть створення конструкцій, які відрізняються легкістю і екологічною чистотою, одночасно зберігаючи високу продуктивність і здатність витримувати значні навантаження. Однак це часто веде до прискореного зносу та підвищеного випаровування моторної оливи, що є наслідком таких інженерних рішень.
Вплив типу та стану двигуна
Розуміння того, що витрата оливи в ДВЗ залежить від конструкції, рівня потужності та інших критеріїв, є ключовим. Наприклад, в моторах з атмосферним забором повітря зазвичай фіксується витрата оливи на 1000 км близько 0.1%. Для бензинових авто з турбонаддувом ця цифра значно вища. Що стосується дизельних моторів, їх заявлена витрата моторної оливи на таку ж відстань зазвичай перевищує показники бензинових ДВЗ, досягаючи середніх показників 0.8-3%. Найбільша витрата спостерігається у форсованих турбодизелів з подвійним турбонаддувом та аналогічних систем.
У кожному двигуні відбувається цей процес, оскільки мастильний шар, що запобігає тертю між деталями, з часом виробляється разом з паливом. Цей процес посилюється через полірування хонінгувальної стінки на внутрішній стінці циліндра ДВЗ, що служить для підтримки резервуарності мастила.
Витрата оливи також збільшується через її витоки. Часто до цього призводить знос сальників і прокладок, включаючи ті, що знаходяться на клапанній кришці, у колінвалі та розподільному валі. Витік може відбуватися як назовні, так і в інші системи двигуна. Наприклад, масляні плями під автомобілем часто вказують на дефекти із сальника колінвалу. З іншого боку, якщо прокладка головки блоку циліндрів пробита, мастило може змішуватися з охолоджувальною рідиною, викликаючи її помутніння та утворення емульсії. При чаді оливи видно сизий дим із вихлопної труби. Визначити джерело проблеми без розбирання набагато складніше, особливо в порівнянні з витіками.
Вплив стилю водіння та умов експлуатації
Підвищена витрата оливи обумовлюється також експлуатацією автомобіля по бездоріжжю або екстремальною манерою водіння, де двигун зазнає збільшених навантажень. Також перевитрати сприяють часті випадки перегріву двигуна, робота на високих обертах і ситуації, коли автомобіль застряє і буксує.
Як розпізнати надмірну витрату оливи?
У двигунах автомобілів часто зустрічається проблема збільшеної витрати мастила, що викликається як її надмірним згорянням, так і звичайним витоком. Однак точно визначити причину такого явища буває непросто. У багатьох випадках, щоб встановити справжню причину, потрібний демонтаж та ретельна ревізія двигуна.
Симптоми та ознаки підвищеної витрати оливи
Помітними індикаторами того, що відбувається перевитрата, є поява сизого диму з вихлопної труби та масляні сліди в районі маслозаливної горловини при відкритому доступі до неї. Крім того, наявність масляних плям на частинах свічок запалювання, таких як електроди та різьблення, також вказує на цю проблему.
Процедури діагностики та перевірки
Для виявлення причин підвищеного споживання мастильного матеріалу в авто, рекомендується наступний комплекс заходів:
- Огляд щодо витоків.
- Оцінка характеру диму з вихлопу: білий дим часто говорить про неполадки із системою охолодження або ущільненням головки блоку; синій дим може бути ознакою горіння мастильного матеріалу, можливо через надмірне зношування деталей двигуна.
- Моніторинг рівня.
- Діагностика через комп'ютер.
- Компресійний тест: цей метод допоможе оцінити стан важливих компонентів, включаючи поршневі кільця.
- Перевірка на витік: професійні центри пропонують послуги з виявлення точок витоку.
- Оцінка знімних елементів: важливо перевірити стан компонентів, які відповідають за контроль витрат.
- Планова заміна мастильних матеріалів та фільтрів.
Відповіді на питання про витрату оливи
Збільшене споживання не є критичною проблемою чи катастрофою, хоча, безумовно, ця обставина не може викликати радості.
Що робити, якщо ваш автомобіль витрачає занадто багато оливи?
Для зменшення витрат можна:
- Локалізувати та усунути витік.
- Налаштувати вентиляцію картера.
- Перейти на моторну оливу з більш відповідними властивостями.
- Застосувати спеціальні антифрикційні присадки.
- Виконати розкоксування поршневих кілець.
- Замінити масловідбивні ковпачки.
- Обновити поршневі кільця.
- Відремонтувати турбокомпресор.
І, мабуть, було б правильно, у першому пункті рекомендувати звернутися до сервісного центру.
Як часто потрібно перевіряти рівень оливи у двигуні?
Основна рекомендація для власників автомобілів – регулярно перевіряти рівень оливи, особливо з огляду на витрату оливи на 1000 км пробігу. Це особливо важливо перед тривалими поїздками, щоб уникнути непередбачених ситуацій. Тим, хто використовує автомобіль рідко, варто пов'язати перевірку не з пройденою відстанню, а з часом. У разі оптимальним варіантом буде оцінка рівня оливи мінімум щокварталу, щоб своєчасно виявляти будь-які зміни.
Висновки
Навіть нові ДВЗ не можуть уникнути витрати мастильних матеріалів, адже вони виконують важливу функцію в агрегатах. Головна вимога до мастила – утворювати захисну плівку на внутрішніх стінках, запобігаючи підвищеному тертю та зносу. Під час роботи двигуна ця плівка разом із паливом згоряє. Нормальна витрата оливи на 1000 км становить приблизно 100-200 грамів. У турбованих двигунів та дизельних показники дещо вищі, як раніше говорилося.
Якщо ж витрата оливи 1 літр на 1000 км і ваш двигун не відноситься до категорії високопродуктивних або дизельних, слід негайно шукати причину такої витрати.