Тосол чи антифриз: що краще?
У світі автомобілебудування вибір: тосол або антифриз (тобто охолоджувальна рідина ОР, зроблена за сучасними технологіями) для системи охолодження залишається важливим питанням для багатьох власників транспортних засобів. У нашій статті ми розглянемо та порівняємо ці охолоджуючі рідини, дослідимо їх склад, походження та ключові характеристики. Тосол або антифриз: різниця нижче буде проаналізована. Це дозволить швидко зрозуміти, що краще підходить вам у конкретному випадку.
Тосол та антифриз: з чого вони зроблені та історія розвитку
Щоб зрозуміти, чим відрізняється антифриз від тосолу, потрібно звернутися до історії створення цих рідин для того, щоб зрозуміти, а чи коректним є питання: «що краще — тосол чи антифриз?». А також, чи можлива їхня взаємозамінність у системах охолодження двигуна.
Насамперед, важливо розуміти, що таке тосол. ТОСОЛ - це радянська торгова марка (бренд) охолоджувальної рідини, створена ще в 70-х роках минулого століття на підприємстві "Технології органічного синтезу", яка виготовлялася на етиленгліколевій основі та води із застосуванням повністю неорганічної технології присадок (IAT) для боротьби з корозією на деталях охолоджувальної системи, які в ті часи виготовляли з кольорових металів, а саме, з міді та латуні. Таким чином, різниця між тосолом та антифризом полягає в тому, що тосоли застосовуються для охолоджуючих систем, де ще використовують латунні або мідні радіатори. Більш сучасні охолоджуючі рідини (антифризи) застосовують в основному алюмінієві радіатори, і для них тосоли не підходять. Відмінності тосолу від антифризу розглянемо нижче.
Тосол: походження та склад
У наш час тосол і антифриз є різними сумішами, де основу складають етиленгліколь, але відрізняються технологіями використаних присадок, які борються з корозією.
- G11 (VW TL 774-C)
ОР, призначена для вітчизняних та зарубіжних автомобілів, випущених до 1996 року. До складу включені присадки, створені за гібридною технологією (НОАТ), на основі мінеральних речовин: солей азотної, фосфорної, силікатної та борної кислот. Так як захисний шар руйнується під впливом вібрацій, рекомендується робити щорічну заміну такого антифризу. Термін – до 150 000 км або 3 роки.
- G12 (VW TL 774-D)
Карбоксилатний (повністю органічний) склад ОАТ 1-го покоління, що має гарну здатність локально запобігати корозійним процесам на поверхні деталей системи охолодження. Не містить нітритів, силікатів та фосфатів. Не можна змішувати з антифризами G11. Термін – до 200 000 км.
- G12+ (VW TL 774-F)
Більш досконалий карбоксилатний склад 2-го покоління на основі етиленгліколю. Термін – до 200 000 км. Однією з переваг є можливість змішування з G11, проте термін служби скорочується до 2 років.
- G12++ (VW TL 774-G)
Новий карбоксилатний антифриз, який, крім органічних присадок, містить силікатні компоненти. Іноді такий склад називають лобридним. Можна змішувати з будь-якими ОР «G12». Термін – до 250 000 км.
- G13 (VW TL 774-J)
Основна відмінність від антифризу серії G12++ — інша основа, а саме пропіленгліколь, який є більш екологічним, ніж етиленгліколь. Тому її не рекомендується змішувати з іншими антифризами. У поодиноких випадках можна змішувати з G12+ та G12++.
Порівняння характеристик: тосол проти антифризу
З представленого аналізу ясно, що спочатку різниця між тосолом та антифризом була мінімальною, особливо якщо розглядати G11. У той період запитувати «чим відрізняється тосол від антифризу» означало отримати відповідь: «практично нічим». Однак, давайте розберемося в деталях і заглибимося в цю тему.
Захисні властивості та температурні діапазони
Важливо знати, що температура кипіння тосолу А40 коливається від 108 до 110 градусів. Це трохи нижче, ніж у антифризу, температура кипіння якого сягає 115 градусів. Така різноманітність обумовлена різними добавками у складі, а також тиском у системі та якістю самої рідини. В цілому, вибір охолоджуючої рідини повинен ґрунтуватися на рекомендаціях розробників для конкретного типу та моделі двигуна, оскільки немає абсолютно кращого чи гіршого варіанту.
Бренд ТЕМОЛ пропонує широку лінійку ОР для всіх типів двигунів. Виробництво згідно з європейськими стандартами, використання споживачами 15 країн, робота близько 20 років гарантують найвищу якість.
Хімічний склад та його вплив на двигун
Сьогоднішній ринок охолоджуючих рідин пропонує чотири ключові класи, і для кожного характерні свої особливості.
Клас G11 складається на основі етиленгліколю та антикорозійних присадок, захищаючи систему охолодження від корозії, формуючи захисну плівку. Підходять для автомобілів до 1998 року випуску, вимагають заміни за три роки.
Клас G12 складається на основі етиленгліколю з карбоксилатними (органічними) присадками, забезпечуючи боротьбу з корозією на локальній ділянці, особливо алюмінієвих систем охолодження. Підходять для авто до 2001 року, термін служби – до п'яти років.
Клас G12+ пропонує вдосконалені присадки карбоксилатної групи 2-го покоління, які краще справляються з корозією. Оптимальний вибір для потужних двигунів до 2008 року. Заміна рекомендується через п'ять років або після 200 000 км пробігу.
Клас G12++ - це лобридні ОР, що поєднують органічні та мінеральні (силікатні) компоненти. Вони більш ефективні у локальній боротьбі з корозією та можуть служити до десяти років. Цей варіант є ідеальним для сучасних автомобілів.
Де і коли використовувати тосол чи антифриз?
Відмінність тосолу від антифризу переважно в їх присадках, хоча обидва можуть містити однакову етиленгліколеву основу, що робить вибір залежним від специфіки транспортного засобу.
Сумісність із різними типами двигунів
Роки |
Марка ОР |
До 1996 |
G11/тосол |
1996—2001 |
G12 |
2001—2008 |
G12+ |
2008 і далі |
G12++ |
Завжди керуйтеся рекомендаціями автовиробників.
Особливості використання у різних кліматичних умовах
Охолоджуючі рідини поділяються на літні, що використовуються в теплу пору року і складаються з води з антикорозійними добавками, і зимові (всесезонні), що містять воду, корозійні інгібітори та низькозамерзаючий компонент, такий як етиленгліколь, що дозволяє сучасним засобам ефективно працювати протягом усього року, зменшуючи необхідність у літніх ОР. В умовах України оптимально використовувати всесезонні. Саме такий асортимент: тосол та антифриз пропонує бренд ТЕМОЛ, гарантуючи відмінну якість та ефективність для нашого клімату.
Аналіз переваг та обмежень
Що правильніше вибрати антифриз чи тосол залежить від типу двигуна.
Чому вибирають тосол: переваги та обмеження
Тосол має ряд переваг, що робить його популярним: можливість застосування для старих авто, де використовуються радіатори з кольорових металів.
Антифриз: сильні та слабкі сторони
Оптимальний варіант співвідношення ціна/якість, універсальність використання, точковий захист від корозії, стабільність за різних температур, захист від кавітації, тривалий термін служби — сильні сторони антифризу. Але треба враховувати, що сучасні антифризи не сумісні із двигунами старого випуску.
Висновки
Чому віддати перевагу тосолу або антифризу залежить від безлічі факторів і не може бути універсальним. Головне - дотримуватися рекомендацій виробника вашого автомобіля. Тосол і антифриз - різниця особливо гостро виділяється при використанні у вживаних та сучасних охолоджуючих системах. Визначаючи, чим краще антифриз або тосол, враховуйте умови використання, характеристики вашого авто та фінансові аспекти. Адже кожен охолоджувач має свої переваги та недоліки.