Популярні запитання

Головний параметр безпечного водіння – налагоджена і точна робота механізмів, що відповідають за маневреність і керування автомобілем. Всі вузли і деталі рульового управління повинні працювати без збоїв. А при наявності гідропідсилювача керма автомобілістам необхідно піклуватися про цей елемент, від якого залежить легкість управління автомобілем. Завдання це не складне – досить заливати якісне масло ГУР, коли це потрібно.

Заглянемо в історію.

1950 рік. Вітчизняний вантажівка МАЗ-525 – перший володар гідропідсилювача рульового управління в СРСР, що значно полегшило працю водія. У 1959 році ГУР вперше застосували на радянському «лімузині» ЗІЛ-111. І тільки в кінці 1990-х – початку 2000-х почалося масове оснащення легкових моделей пострадянського виробництва гідропідсилювачем керма, тоді як іноземні легкові автомобілі оснащувалися ГУР з 1970-х років.

Основним елементом гідропідсилювача керма є спеціальна гідравлічна рідина (Power Steering Fluid – PSF), яка циркулює по замкнутій системі.

Функції рідини для ГУР:

Передача енергії від насоса до поршнів механізму рульового управління
Охолодження вузлів і агрегатів гідропідсилювача керма
Мастило вузлів і агрегатів гідропідсилювача керма
Захист вузлів і агрегатів ГУР від корозії
Класифікація гідравлічних рідин для ГУР

Існує три види рідин PSF: мінеральна, синтетична і напівсинтетичні. Для гідропідсилювача керма частіше використовується мінеральне масло, так як в конструкції гідропідсилювача є гумові деталі. Згодом вони розсихаються при інтенсивному навантаженні на рульову систему. Мінеральна основа PSF становить до 97% і сприяє продовженню терміну служби гумових деталей.

Напівсинтетичні рідини в хімічному складі містять суміш мінеральних і синтетичних (полігліколевий) речовин. Мають більший термін експлуатації і поліпшені робочі характеристики (знижену кінематичну в’язкість, стійкість до піноутворення, окислення і так далі).

Синтетична PSF рідко іспользуктся для гідропідсилювача, тільки в разі, якщо дозволяє виробник. У їх складі можуть бути поліспирти (етиленгліколь або пропіленгліколь); масла гідрокрекінгу; поліефіри та різні присадки, що поліпшують робочі характеристики. Найчастіше це рідини ATF.

Сама ходова і проста для розуміння автолюбителів класифікація PSF – за кольором пігменту, який додають до її складу. Основні кольори: червоний, жовтий і зелений.

червоний
Рідини, розроблені за стандартами концерну General Motors. Сімейство Dexron. За складом поділяються на мінеральні, синтетичні, напівсинтетичні. Всі вони відносяться до класу ATF (для автоматичних коробок передач) і іноді ГУР. Як експлуатаційної рідини для ГУР використовуються масла Дексрон III (виробляються за ліцензією General Motors (сам концерн його вже давно не випускає) і Дексрон VI (проводиться концерном під назвою Dexron Power Steering Fluid і за ліцензією).

жовтий
Мінеральні, напівсинтетичні і синтетичні робочі рідини, які в основному використовувалися концерном Daimler. Ці PSF заливають в гідропідсилювачі керма автомобілів Mercedes-Benz. Можуть випускатися за ліцензією Daimler.

зелений
Зелені мінеральні, напівсинтетичні і синтетичні гідравлічні рідини – фірмова розробка німецького концерну Pentosin. Широко використовуються концернами Volkswagen, Chrysler, Ford, BMW, Bentley, Volvo і таким виробником коробок передач як ZF. У автоматичні коробки передач не підходять.

На що варто звернути увагу: категорично забороняється змішувати між собою рідини, що відрізняються за хімічним складом (мінеральні з синтетичними і напівсинтетичними і навпаки). За кольором: червоні рідини для ГУР можна змішувати з жовтими і навпаки. А ось зелені з червоними і жовтими маслами змішувати не можна через відмінності в хімічному складі базових масел і присадок. Зелені рідини ГУР можна змішувати тільки з такими ж маслами за кольором та складом.

Є ще класифікація по кінематичної в’язкості в діапазоні робочих температур: рідини на мінеральній основі можуть працювати при температурі не вище 90 градусів Цельсія, напівсинтетичні і синтетичні масла – до 130 – 150 градусів Цельсія. Поріг низьких температур у цих рідин один – нормальна робота гідропідсилювача керма забезпечується при температурі не нижче -40 градусів Цельсія.

Відмінність масел для АКПП від масел для ГУР

Масла серії Dexron розроблялися як гідравлічні масла для автоматичних коробок передач (АКПП). Тому іноді ці масла називають трансмісійними. Але вони рідші, ніж трансмісійні. Їх називають масла ATF (Automatic Transmission Fluid – рідина для автоматичних трансмісій).

Масла для ГУР і АКПП розрізняються лише присутністю в останніх додаткових присадок, призначених для фрикційних АКПП. В системі ГУР фрикционов немає. Це дозволяє спокійно заливати масла для АКПП в систему ГУР. В цей же час заливати масла ГУР замість ATF не можна, так як в АКПП потрібно дана присадка для безперебійної роботи фрикционов.

Якщо залити неоригінальні, але відповідне за класифікацією і якості масло в ГУР, це ніяк не вплине на її ресурс і працездатність. Одні і ті ж насоси виробництва ZF працюють на різних автомобілях з різними маслами, затвердженими самими виробниками, і працюють однаково добре. Значить жовті масла (MB) і зелені масла (VAG) однаково хороші для ГУР. Однак їх не можна змішувати. Перед використанням рідини іншого кольору потрібно просто промити систему!

При змішуванні мінеральних Dexron і жовтих масел ГУР ніяких побічних явищ не відбувається. Їх присадки не конфліктують один з одним, а просто набувають свою концентрацію в новій суміші і продовжують виконувати свою роль.

Гідравлічні масла і рідини є незамінним компонентом гідравлічних систем. Саме з їх допомогою відбувається передача механічної енергії при управлінні, приводі та рух. Вона використовується в гідродинамічних і гідростатичних системах. І, відповідно, від правильного вибору і якості гідравлічної рідини залежить термін служби обладнання.

Є два типи гідравлічних систем: а) гідростатична система, в якій для передачі енергії потрібно високий тиск при малій швидкості течії (статичний тиск); б) гідродинамічна система, яка використовує кінетичну енергію. Тут передача енергії відбувається за рахунок низького тиску і високої швидкості течії.

Гідравлічні системи зустрічаються майже у всіх галузях промисловості.

За призначенням масла діляться на:

Рідини для водного або повітряного транспорту;
Рідини для гальмівних і амортизаційних механізмів транспортних засобів і техніки;
Рідини для гідросистем промислового обладнання.
Будь-які гідравлічні рідини і масла повинні протистояти окисленню, що не пінитися, бути інертними по відношенню до матеріалів конструктивних елементів гідравлічних систем. А також, в залежності від умов застосування, мати крайню температуру замерзання і високу температуру спалаху (гідравлічне масло HV або HVLP) або бути негорючими, як гідравлічні рідини (HFA, HFB, HFC, HFD).

Важливим показником для гідравлічних масел є її в’язкість. Вона безпосередньо впливає на потужність обладнання, умови змащування і переміщення мастильного матеріалу в вузлах устаткування і є першим і одним з основних критеріїв підбору гідравлічної рідини. Як правило, виробники обладнання прописують дані вимоги в керівництві по експлуатації будь-якої гідросистеми. Класи в’язкості визначаються згідно з ГОСТ 17479.4 або ISO 3448: 1992 / Cor 1: 1993 (10 основних класів в’язкості: 5, 7, 10, 15, 22, 32, 46, 68, 100 і 150). Однак часто зустрічаються гідравлічні масла для більш навантажених систем з більшою в’язкістю, такий як ISO VG (viscosity grade) 220, 320, 460.

При використанні в системі масла зі зниженою в’язкістю збільшуються експлуатаційні втрати, погіршується змазування його робочих елементів, прискорюється знос системи. Рідини з підвищеною в’язкістю ускладнюють роботу вузлів при низьких температурах, збільшують механічні втрати і опір при переміщенні. Тому вкрай важливо знати рекомендовану виробником в’язкість робочої гідравлічної рідини і строго дотримуватися дані рекомендації при підборі.

Висока хімічна та окислювальна стабільність масел гарантує довгострокову роботу самої рідини в різних температурних режимах і при посиленому проходженні газу через рідину. При недостатній стійкості до окислення гідравлічне масло змінює в’язкі характеристики, утворює відкладення і шлами.

Під впливом води і кислот, які виділяються при окисленні масел, виникає корозія. Для запобігання подібних процесів в склад рідин додають антикорозійні присадки і спеціальні інгібітори, які перешкоджають окисленню і утворенню корозії. Є особливий вид масел, які призначені для роботи в системах, елементи яких виготовлені з різних металів і сплавів. Для таких систем розроблено спеціальні масла з бесцінковим пакетом присадок, стійким до впливу води, масла, що не містять в собі цинк і активні метали, які служать каталізаторами корозії для кольорових металів і сплавів.

Крім перерахованих вище основних властивостей, гідравлічні масла повинні мати гарну фільтровану, низьким рівнем піноутворення і стійкість до впливу води.

Класифікація гідравлічних масел за призначенням проводиться за стандартами DIN 51524 – Deutsches Institut für Normung e.V., і по ISO 11158 – International Organization for Standardization.

Це класифікації, що характеризують цільове призначення гідравлічного обладнання:

DIN 51524 частина 1 – HL- обладнання, що працює всередині приміщень, з невисоким тиском.

DIN 51524 частина 2 – HLP – обладнання, яке працює всередині приміщень

DIN 51524 частина 3 – HVLP – обладнання, яке працює в умовах перепаду температур

SS 155 434 – Норвезька стандарт, для роботи в арктичних умовах.

Класифікація гідравлічних масел по DIN 51524, ISO 11158

H: на основі нелегованих рафінат мінеральних масел, HH- без присадок
HL: як H + антикорозійні і протиокислювальні присадки, HL, DIN 51524 -1
HLP: як HL + протизадирні EP присадки, HM, DIN 51524 -2
HLPD: як HLP + детергентно-диспергуючі присадки, HM, DIN 51524 -2
HVLP: як HLP + високий індекс в’язкості (VI), всесезонні, HV, DIN 51524 -3
HVLPD: як HVLP + детергентно-диспергуючі присадки, HV, DIN 51524 -3
По складу гідравліка ділиться на 3 групи відповідно до ГОСТ 17479.3: А, Б і В.

До групи А (H по DIN, HH по ISO) входять мінеральні масла, які не містять у своєму складі присадок. Вони використовуються в нізконагруженном обладнанні з насосами поршневого або шестереночние типу, діапазон робочих температур не перевищує +80 ° С, а робочий тиск – не більше 15 МПа.

До групи Б (HL по DIN і ISO) відносяться матеріали з антиокисними і антикорозійними присадками. Вони призначені для средненагруженних гідросистем з різними типами насосів, які працюють при температурах понад +80 ° С і тиску не більше 2,5 МПа.

До групи В (HLP по DIN, HM по ISO) входять високоочищені рідини з антиокисними, протизношувальними і антикорозійними присадками. Вони застосовуються в обладнанні, температура масла в яких може бути понад +90 ° С, а тиск – понад 25 МПа.

У відповідності зі стандартами DIN і ISO виділяється ще одна група масел – HLP-V і HV. Матеріали даної групи містять загусники, які покращує в’язкісно-температурні характеристики. У ГОСТ 17479.3 такі масла не виділяються в окрему групу.

Біологічно розкладаються гідравлічні масла:

HEPG: на базі полигликоли.
HETG: на базі рослинних масел.
HEES: на базі складних синтетичних ефірів.
Негорючі гідравлічні рідини:

HFA 2-5% емульсії масло в воді
HFB 40% емульсії вода в маслі
HFC водно-гліколеві рідини
HFD ефіри фосфорної кислоти
В процесі експлуатації масло починає втрачати свої властивості і відбувається деградація базової основи або деструкція присадки.

Прості ознаки того, що масло прийшло в непридатність:

з’являється піна
збільшується кислотність
змінюється в’язкість
З’являється сірчаний запах
Збільшується питома вага
погіршується прозорість
Розклад – це природний процес, але воно може відбуватися і в результаті забруднення рідини металевою стружкою, кремнієвим піском, що потрапили в систему через руйнування ущільнювачів, частинками фарби з фітингів і гідравлічного бака, водою, що утворилася в результаті емульгування.

В даних випадках масло рекомендується замінити. При заміні не рекомендується змішувати масла різних виробників і класифікацій, так як в результаті може виникнути непередбачена хімічна реакція, яка приведе в непридатність як саму рідину, так і обладнання. Тому технічні експерти рекомендують використовувати в своєму обладнанні тільки завоювали довіру на ринку мастильних матеріалів гідравлічні масла, що забезпечують надійний захист, довготривалу і безвідмовну роботу вашого обладнання.